عمومی

شماره حساب بین المللی

 

 

 

حساب بانکی بین‌‌المللی چیست؟

شماره حساب بین المللی حسابی است که از طریق آن می‌‌توان به خدمات مالی بین‌‌المللی دسترسی داشت. برای خرید اینترنتی محصولات خارجی (مثلاً از اروپا) به حساب بین‌‌المللی (و کارت‌‌های بانکی) نیاز دارید. برای دریافت ارز از خارج یا کسب درآمدهای بین‌المللی نیز چنین حسابی ضرورت دارد؛ همچنین برای فرستادن پول برای فرزندتان در خارج از ایران یک حساب بانکی خارجی باید داشته باشید. از این رو، برای دریافت، انتقال، پرداخت، یا هر نوع فعالیت مالی و همچنین بهره‌‌مندی از تسهیلات بانکی با ارز بین‌‌المللی، یک حساب بانکی بین‌‌المللی واجب و ضروری خواهد بود.

اما به سبب تحریم‌‌های جهانی، در بانک‌‌های ایران نمی‌‌توان حساب بین‌‌المللی افتتاح کرد. هر چند متأسفانه داستان به اینجا ختم نمی‌‌شود. در خارج از ایران نیز شما به دلیل ایرانی بودن‌‌تان در بیشتر موارد نمی‌‌توانید حساب بین‌‌المللی باز کنید. از همین روست که اغلب کشورهای اروپایی تنها به شرطی به شما اجازه‌‌ی افتتاح حساب می‌‌دهند که ابتدا اقامت آنجا را دریافت کنید. در برخی موارد، اگرچه بدون اخذ اقامت امکان افتتاح حساب دارید اما حساب شما دارای محدودیت‌‌هایی خواهد بود.

آیا می‌خواهید تراکنش‌های مالی متعدد را راحت‌تر انجام دهید یا با سرمایه‌گذاری در کشوری خاص از وام‌های بانکی استفاده کنید؟ بسیاری از ایرانیان باتوجه‌به پیشرفت امکانات برای خرید آنلاین و نیاز به پرداخت شهریه یا خرید اکانت‌های بین‌المللی، به افتتاح حساب بین المللی علاقه‌مند شده‌اند. قبل از اقدام برای افتتاح حساب بانکی بین المللی، بهتر است خدمات هر بانک را بررسی و بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این مقاله با انواع حساب‌های بین‌المللی و کارکرد آن‌ها آشنا خواهیم شد. اگر برای تحصیل یا کار در اروپا به افتتاح حساب بین‌المللی نیاز دارید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با فواید افتتاح حساب بین المللی برای کار و زندگی در اروپا

اگر به‌خاطر تجارت، تحصیل و زندگی، برای مدتی طولانی در کشوری دیگر حضور دارید، قطعا به حساب بانکی بین‌المللی نیاز خواهید داشت. دارندگان اقامت اروپا با افتتاح حساب بین‌المللی می‌توانند از کارت‌های اعتباری بین‌المللی مختلف استفاده کنند. از مهم‌ترین مزایای یک حساب و کارت بین المللی می‌توان به امنیت پرداخت، سرعت و سهولت استفاده اشاره کرد. همچنین با کارت‌ بین‌المللی، پرداخت در تمامی سایت‌هایی که درگاه پرداخت ویزا کارت یا مستر کارت دارند، برای شما ممکن می‌شود.

 

اهمیت آشنایی با قوانین افتتاح حساب بانکی بین المللی

بانک‌های بین‌المللی برای افتتاح حساب از قوانین خاصی پیروی می‌کنند؛ بنابراین قبل از افتتاح حساب در یک کشور اروپایی بهتر است با انواع ویزای شینگن برای ایرانیان و قوانین و مقررات بانکی آشنا شوید. برای شهروندان ایرانی و افرادی که با ایران مناسبات اقتصادی دارند، انتخاب بانک‌هایی که با مقررات بانکی ایران منطبق هستند، بهترین گزینه است.

مطلب پیشنهادی برای شما:   بررسی جامع لوازم برقی پرکاربرد در خانه

به این نکته توجه داشته باشید که در حال حاضر و با توجه به جدیدترین شرایط، برای افتتاح حساب در اکثر کشورها، داشتن اقامت آن کشور الزامی است و باید آدرس محل سکونت خود را به بانک اعلام کنید. البته این نکته را به‌خاطر داشته باشید که حتی در یک کشور، قوانین افتتاح حساب، از بانکی به بانک دیگر می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین بهتر است قبل از انتخاب یک کشور برای تحصیل یا دریافت اقامت، اطلاعات به روز و دقیقی از کلیه مراحل افتتاح حساب بانکی در کشور موردنظر کسب کنید.

چند نوع افتتاح حساب بین‌المللی داریم؟

به‌طور‌کلی افراد می‌توانند به دو صورت شخصی و شرکتی اقدام به افتتاح حساب بانکی کنند. دوشواری‌های افتتاح حساب شخصی نسبت به افتتاح حساب شرکتی کمتر است؛ اما هر فردی باید نوع افتتاح حساب بین‌المللی را باتوجه‌به نیاز خود انتخاب کند. مثلا برای اقامت کارآفرینی شاید نیاز داشته باشید با افتتاح حساب شرکتی از تسهیلات بانکی خاصی بهره‌مند شوید؛ اما در اقامت تمکن مالی به افتتاح حساب شخصی نیاز دارید.

برای افتتاح حساب شخصی در بسیاری از کشورها ابتدا باید اقامت آن کشور را داشته باشید. اما برای افتتاح حساب بانکی شرکتی، علاوه‌بر داشتن اقامت، باید ابتدا به صورت قانونی شرکتی را در کشور مورد نظر ثبت کنید. سپس اسناد لازم را به بانک ارائه دهید.

باز کردن حساب بین المللی شرکتی

برای افتتاح حساب بانکی شرکتی، باید ابتدا به صورت قانونی شرکتی را در کشور مورد نظر ثبت کنید، سپس اسناد لازم را به بانک ارائه دهید.

نحوه باز کردن حساب بین المللی شخصی

برای افتتاح حساب شخصی در بسیاری از کشورها ابتدا باید اقامت آن کشور را داشته باشید. در برخی از بانک‌های دنیا هم نیازی به اقامت نیست و امکان بهره‌مندی از خدمات محدود بانکی با پاسپورت وجود دارد.

انتخاب بهترین بانک برای افتتاح حساب بین‌المللی

مدارک لازم برای افتتاح یک حساب بین‌المللی

باتوجه‌به کشوری که قصد افتتاح حساب در آن دارید، بانکی که انتخاب کرده‌اید و نوع حساب، مدارک موردنیاز برای افتتاح حساب بانکی می‌تواند متفاوت باشد. اما به‌طور‌کلی بانک‌ها برای افتتاح حساب بین‌المللی به این مدارک نیاز دارند:

  • اصل و کپی پاسپورت
  • معرفی نامه بانکی
  • اسناد شرکت
  • مدارک شغلی
  • میزان مشخصی پول برای واریز به حساب
مطلب پیشنهادی برای شما:   بررسی کامل برخی لوازم ضروری در هر خانه

برای اطلاع از مدارک موردنیاز می‌توانید لیست مدارک را در سایت بانک موردنظرتان مشاهده کرده یا به منظور دریافت اطلاعات بیشتر، قبل از افتتاح حساب به باجه بانک موردنظرتان مراجعه کنید.

انواع مختلف کارت های اعتباری متصل به حساب بین المللی

در سال‌های اخیر افراد بیشتری با شیوه کار بانکداری الکترونیکی آشنا شده‌اند. امروزه برای کار در اروپا یا انجام هر معامله ساده، مثل خرید از فروشگاه، خریدهای اینترنتی و رزرواسیون بلیت قطار یا هواپیما به کارت‌های اعتباری نیاز دارید. این کارت‌ها در انواع مختلفی صادر می‌شوند که در ادامه به خدمات آن‌ها و وجه تمایز هریک اشاره می‌کنیم.

کارت اعتباری برای واریز حقوق ماهانه

اگر یک شرکت با بانک قرارداد بسته باشد که حقوق کارمندان خود را به حساب آن واریز کند، کارمندان می‌توانند از کارت اعتباری (Credit Card) استفاده کنند. تا زمانی‌که حقوق به‌صورت منظم واریز شود، متقاضی نزد بانک اعتبار دارد و می‌تواند بیشتر از میزان موجودی حساب یا کارت خرج کند. همچنین اگر مشتری خوش حساب باشد، امتیاز اعتباری او افزایش می‌یابد. مشتری می‌تواند با این اعتبار خرید کند و سقف خرید به اعتباری که کسب کرده‌اید وابسته است. پس از دریافت حقوق، مبلغ خرج شده به‌صورت قسطی از حساب شما پرداخت می‌شود.

دبیت کارت، جایگزینی برای پول نقد

یک نمونه دیگر از کارت‌های اعتباری دبیت کارت (Debit Card) است که ارتباط مستقیمی با حساب جاری بانکی شما دارد. یعنی به هر اندازه که در حساب بانکی موجودی داشته باشید، به همان اندازه می‌توانید خرید یا از دستگاه خودپرداز پول نقد برداشت کنید. پس از اتمام موجودی می توانید کارت خود را مجددا شارژ کنید.

کارت‌های پیش پرداخت یا کارت‌های هدیه

برای دریافت کارت‌های پیش‌پرداخت (Pre-Paid) به افتتاح حساب بانکی نیازی ندارید. این نوع از کارت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم قابل تهیه هستند. توجه داشته باشید که سقف خرید در کارت پیش پرداخت با موجودی کارت رابطه مستقیم دارد و قابلیت شارژ مجدد نخواهند داشت. همچنین امکان برداشت وجه نقد از دستگاه خودپرداز با این کارت‌ها وجود دارد و امکان خرید آنلاین یکی از نقاط قوت مهم کارت‌های پیش پرداخت یا هدیه است.