عمومی

مهم ترین بیماری های قلبی و ریوی کدامند

مهم ترین بیماری های قلبی و ریوی کدامند؟

همانطور که می دانید بیماری های ریوی و قلبی از جمله بدترین و خطرناک ترین بیماری هایی هستند که افراد در طول زمان های مختلف ممکن است به آن دچار شوند و خیلی از کسانی هم که برای درمان به بهترین متخصص های درمان قلب و ریه مراجعه می کنند با این حرف مواجه می شوند که اگر زودتر آمده بودید خیلی از نظر درمان و رسیدگی کارشان جلو می افتاد و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری می شد.

زیرا بسیاری از افراد از بارزترین علائم بیماری های قلب و عروق خود اطلاعی ندارند و صرفا با احساس دردهای جزئی که در بخش قفسه سینه احساس می کنند، تصور می کنند امری کم اهمیت است و نیازی به چک آپ و بررسی پزشک ندارد. اما قلب و ریه برای عملکرد صحیح در بدن به یکدیگر نیازمندند و به همین دلیل بهترین متخصص قلب به درمان و بررسی هر دو مورد تمرکز دارد.

شایع ترین بیماری های قلبی

به گزارش بهترین پزشک انواع مختلف بیماری قلبی وجود دارد. برخی از بیماری های قلبی مادرزادی (مشکلات قلبی در هنگام تولد) هستند، در حالی که بیماری های عمده قلب در طول زمان ایجاد می شود و در مراحل بعدی زندگی تاثیر می گذارد. بعضی از آنها مادرزادی هستند (افراد مبتلا به مشکلات قلب)، اما اکثریت بیماری های قلبی در طول ایام زندگی ایجاد می شوند و بعدا زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از شایع ترین بیماری های قلبی را برای آشنایی بیشتر شما در زیر آورده ایم.

 

بیماری قلبی یک اصطلاح است که هر اختلال قلب را پوشش می دهد. بر خلاف بیماری قلب و عروق که مشکلات عروق خونی و سیستم گردش خون و همچنین قلب را توصیف می کند، بیماری قلبی تنها به مسائل و ناهنجاری های قلب مربوط می شود. انواع مختلفی از بیماری قلبی وجود دارد که بر قسمت های مختلف اندام تاثیر می گذارد و به روش های مختلفی اتفاق می افتد.

مطلب پیشنهادی برای شما:   راهنمای خرید بهترین لوازم آشپزخانه

علائم بیماری‌های قلبی ناشی از آریتمی قلب

 

در چنین بیماری‌هایی ضربان قلب ممکن است خیلی سریع، خیلی آهسته یا نامنظم باشد. علائم و نشانه‌های آریتمی قلبی شامل موارد زیر باشد:

احساس فشار در قفسه سینه

ضربان قلب سریع

ضربان قلب آهسته

درد یا ناراحتی قفسه سینه

تنگی نفس

سبکی سر و سرگیجه

غش و از حال رفتن

علائم بیماری قلبی ناشی از نقایص مادرزادی

این نوع نقایص قلبی از بدو تولد وجود دارند. علائم و نشانه‌های نقص قلبی در کودکان شامل موارد زیر است:

رنگ پوست و ناخن متمایل به آبی کم‌رنگ

تورم در پاها، شکم یا نواحی اطراف چشم

تنگی نفس در زمان تغذیه و وزن‌گیری ضعیف نوزاد

معمولاً نقایص مادرزادی که وخامت کمتری دارند تا اواخر دوران کودکی یا بزرگ‌سالی تشخیص داده نمی‌شود. علائم و نشانه‌های نقایص مادرزادی قلب که تهدیدکننده زندگی نیستند عبارت‌اند از:

تنگی نفس در حین ورزش یا فعالیت سنگین

خستگی سریع در حین ورزش یا فعالیت فیزیکی

تورم در دست و پا

بیماری های دریچه ای قلب

دریچه‌ها برای تنظیم جریان خون از قلب، باز و بسته می‌شو‌ند. مشکلات دریچه‌ها می‌توانند حجم کار قلب را افزایش دهند و عضله قلب را تحت فشار قرار دهند و همچنین منجر به ایجاد یک سری علائم زیر شود:

 

تنگی نفس

تورم مچ پا

خستگی

درد قفسه سینه (آنژین یا تپش قلب)

سرگیجه یا غش کردن

بیماری های قلبی ارثی

می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد و می‌تواند زندگی را تهدید کند. اولین علامت این است که اغلب کسی به طور ناگهانی بدون هیچ دلیل مشخصی می‌میرد. این شرایط با بیشتر بیماری‌های مادرزادی قلب متفاوت است، اگرچه برخی از بیماری‌های مادرزادی نیز می‌توانند ارثی باشند.

عوامل ایجاد بیماری های قلبی

عوامل خطر برای توسعه بیماری های قلبی عبارتند از:

سن. پیری خطر ابتلا به بیماری های قلبی و تنگ شدن عروق و  از کار افتادگی عضله قلب  را افزایش می دهد.

مطلب پیشنهادی برای شما:    انواع روش های تمیز کردن فرش

جنس. مردان به طور کلی در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند. با این وجود، پس از یائسگی، خطر ابتلا به زنان افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی. سابقه خانوادگی بیماری های قلبی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن. نیکوتین عروق خونی شما را کاهش می دهد و مونوکسید کربن می تواند بر روی پوشش داخلی آنها آسیب برساند و آنها را بیشتر به بیماری آترواسکلروز آسیب برساند. حملات قلبی در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

برخی داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی برای سرطان. برخی از داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهند.

رژیم غذایی نامناسب رژیم غذایی با چربی زیاد، نمک، شکر و کلسترول می تواند به پیشرفت بیماری های قلبی کمک کند.

فشار خون بالا. فشار خون بالا کنترل نشده می تواند به سخت شدن و ضخیم شدن شریان ها منجر شود، انعقاد عروقی که از طریق آن جریان خون جریان می یابد.

سطح کلسترول خون بالا. سطح کلسترول بالا در خون شما می تواند خطر ایجاد پلاک ها و آترواسکلروز را افزایش دهد.

دیابت. دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. هر دو شرایط عوامل خطر مشابهی مانند چاقی و فشار خون بالا دارند.

چاقی وزن بیش از حد دیگر عوامل خطر دیگر را بدتر می کند.

عدم فعالیت فیزیکی فقدان ورزش نیز با بسیاری از انواع بیماری های قلبی و برخی از عوامل خطر دیگر آن همراه است.

فشار روانی. استرس بدون استرس ممکن است به شریان های شما آسیب برساند و سایر عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی را بدتر کند.